فرشاد صالحیان:
موسیقی روح تئاتر است

'گفت و گو با منتخب ۸ جایزه برتر جشنواره موسیقی 2

'گفت و گو با منتخب ۸ جایزه برتر جشنواره موسیقی 3

'گفت و گو با منتخب ۸ جایزه برتر جشنواره موسیقی 4
فرشاد صالحیان منتخب ۸ جایزه برتر جشنواره موسیقی از فعالیتها و توصیههایش برای جوانان علاقمند به موسیث تئاتر میگوید
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در سمنان، فرشاد صالحیان متولد سال 1361 در شهر سمنان است. وی فعالیت موسیقی را از 12 سالگی نزد استاد مرحوم منوچهر رضایی با ساز سنتور آغاز کرد. ورود او به دنیای هنر تئاتر با تشویق استاد نیما صالحیان در نمایشهای نقالی و پردهخوانی بود. بهدنبال علاقهاش به موسیقی در تئاتر، او به فراگیری سازهای تنبک، دف و پیانو نزد اساتید برجسته سمنانی پرداخت. در طول دوران فعالیتش، وی با همکاری نوازندگان و هنرمندان سمنانی توانست گروه موسیقی تئاتر را در انجمن نمایش سمنان راهاندازی کند. این گروه نقش بسزایی در فعالیتهای هنری آن منطقه ایفا کرد و از هنرمندانی چون جواد شعبانی، حسین صدرایی، محسن رامه، مجید چنگیزیان، احمد قدیر و نوید علیان نام میبرد.
فرشاد صالحیان در حدود 15 سال فعالیت در انجمن نمایش سمنان، آهنگسازی و انتخاب موسیقی برای 20 نمایش را انجام داده و در جشنوارههای استانی و منطقهای، 8 موسیقی برتر جشنواره را کسب نموده است. در حال حاضر نیز بهعنوان مسئول استودیو رسانه شهر شهرداری سمنان به فعالیتهایی مانند تهیهکنندگی برنامههای رادیویی، تولید پادکست و صدابرداری موسیقی مشغول است.
وی درباره فرآیند ساخت موسیقی برای تئاتر میگوید: این فرآیند یک چالش خلاقانه و پیچیده است که نیازمند درک عمیق از موسیقی، تئاتر و نحوه تعامل این دو هنر با یکدیگر است. صالحیان در ادامه افزود که موسیقی از ابتدا به عنوان یک عنصر جداییناپذیر در اجرای نمایشها حضور داشته و در ایجاد ریتم، هماهنگی، ارتباط بین صحنهها و شخصیتپردازی و همچنین تأکید بر لحظات کلیدی و القای حس در نمایش نقش اساسی دارد.
صالحیان همچنین بر این باور است که موسیقی میتواند ویژگیهای شخصیتی و احساسات و انگیزههای شخصیتها را به تماشاگران نشان دهد و در لحظات حساس و دراماتیک نمایش، به تأکید بر احساسات و افزایش تأثیرگذاری آن لحظات کمک کند.
این هنرمند میگوید: برای رسیدن به درک درست از موسیقی در تئاتر، ابتدا باید عناصر پایهای موسیقی مانند ریتم، ملودی، هارمونی، تمپو، دینامیک و سازبندی را شناخت و تمهای اصلی موسیقی را که با شخصیتها، موقعیتها و ایدههای اصلی نمایش مرتبط هستند، مشخص کرد. در پایان، فرشاد صالحیان توصیه میکند که علاقهمندان موسیقی تئاتر باید مطالعه کنند، موسیقی خوب بشنوند و سعی کنند ارتباط بین موسیقی و سایر عناصر نمایش را درک کنند و برای پیشرفت هر چه بیشتر صبور و انتقادپذیر باشند