گفتوگو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقهای راه ابریشم (سمنان)
مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد
مسلم قاسمی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقهای راه ابریشم (سمنان)، بر این باور است که بدون توجه متفکرانه نباید توقع تحولی چشمگیر در این گونه نمایشی داشت و لازم است اتاق فکری متشکل از کارشناسان آگاه و مسلط به دانش روز تشکیل شود تا ضمن برگزاری کلاسهای آموزشی، تمام گروههای نمایشی را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، بیستوهشتمین جشنواره تئاتر منطقهای کشور در استانهای فارس (پارس)، خراسان رضوی (خاوران) و سمنان (راه ابریشم) ، آذربایجان شرقی (سهند) برگزار شد و امروز 20 دی در تبریز به پایان میرسد.
با مسلم قاسمی، هنرمند پیشکسوت که داور بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر منطقهای راه ابریشم (سمنان) بود، درباره جشنواره تئاتر منطقهای و تئاتر خیابانی گفتوگو کردهایم که میخوانید:
جشنوارههای منطقهای؛ کاتالیزور جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقهای راه ابریشم، با اشاره به اینکه برگزاری جشنوارههای منطقهای از چند نظر میتواند برای استان میزبان دارای اهمیت باشد، میگوید: «تمرین قابلیت استانها در ایجاد فضایی جهت پذیرایی گسترده از هنرمندان دیگر استانها بهعنوان میزبان و آمادگی برای تقبل کارهای بزرگتر در آینده، ایجاد و تجهیز سالنهای نمایشی و ترغیب هنرمندان برای فعالیتهای بیشتر مواردی است که برای منطقه میزبان اهمیت دارد.»
او درباره بخش رقابتی جشنواره تئاتر منطقهای اینگونه توضیح میدهد: «رقابت برای حضور در این جشنوارهها، حکم کاتالیزوری را دارند برای راهیابی آثار برگزیده و شاخصتر نمایشی به جشنواره بینالمللی تئاتر فجر که منظر تئاتر ملی ماست و در این آوردگاه بینالمللی، آثار تولیدی هنرمندان کشور خود را با آثار دیگر کشورها قیاس خواهند کرد.»
این مدرس تئاتر میافزاید: «مسلماً برای گذر کردن از این مراحل به خلاقیتها و دانشی احتیاج است که هنرمندان خلاق شهرستانی را آماده برای حضور در این عرصه خواهد کرد.»
گردهمایی هنرمندان؛ تابلویی زیبا و پر نقش و نگار
او درباره گرد هم آمدن تعداد زیادی هنرمند با فرهنگهای متفاوت کنار یکدیگر میگوید: «اصولاً فلسفه این حضور و آشنایی این هنرمندان با آدابورسوم، منش و داشتههای ویژه هر فرهنگ و قومی به تابلویی زیبا و پر نقش و نگار بدل خواهد شد. شما مهمان استانی هستید که بدون هیچ چشمداشت و منفعتی در این رقابتها، از همه، بهگونهای یکسان پذیرایی و همه را در زیر یک چتر همدلی و دوستی جمع میکند.»
قاسمی ادامه میدهد: «متأسفانه، امکان برای دیدن همه اجراها فراهم نشده بود و گروهها ملزم بودند که با فاصله کوتاهی به جشنواره بیایند و پس از اجرا به شهر خود بازگردند و نبودن فرصت کافی برای دیدن کارهای یکدیگر، این مجال میمون را تا حدی از آنها گرفت که امیدواریم در آینده این گروهها بتوانند تا آخر جشنواره با یکدیگر باشند و از توفیق دیدن دستاوردهای یکدیگر برخوردار شوند.»
افزودن بخش خیابانی به جشنواره تئاتر منطقهای، بارقهای از امید است
داور بخش خیابانی جشنواره منطقهای، اضافه شدن بخش تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر منطقهای را بارقه امیدی برای جدی گرفتن این نوع تئاتر ارزشمند مردمی میداند و میگوید: «این اتفاق زمینهساز پایهریزی علمی و عملی مبانی تئاتر خیابانی و استفادهای مناسب از این نیروی عظیم جوان و بالفعل در خدمت بیشتر این هنر فرهنگساز و مستمر و جاری در جامعه است و همچنین این رویداد موجب تبادل تجارب مفید این هنرمندان با یکدیگر میشود که خلق موضوعاتی مهم، نو، بدیع و مورد لزوم و پایان دادن به دور تسلسلی از برخی موضوعات ساده، با اجراهایی حرفهای در چارچوب تئاتر خیابانی و تشریک مساعی آنها با یکدیگر و ایجاد فضایی درخور نابترین تماشاگر رهگذر خیابانی را به دنبال دارد.»
او میگوید: «من از بدو شروع کار دفتر تئاتر خیابانی بهعنوان کسی که در گروه نوجوانان کانون پرورش، فکری کودکان و نوجوانان طی سالهای 52 تا 56 صدها اجرای نمایشی سیار و خیابانی و میدانی در شهرها، روستاها و مکانهای فرهنگی و بیمارستانها و... داشته و تا حدودی با فرهنگ این نوع تئاتر آشنایی دارم، از همان ابتدا تأکیدم بر پایهریزی تئاتری علمی و عملی پویا و برخوردار از آموزشهای لازم در چارچوبهای جهانی بوده است.»
این هنرمند پیشکسوت توضیح میدهد: «خوشبختانه همچنان رگههای بسیار زیبا و پرمفهومی در تئاتر خیابانی برخی استانها مشاهده میشود که ما را به تعالی این هنر مردمی امیدوار میسازد، اما نبود پژوهشهای آموزشی کارگاهی، علمی و تجربی و تکرار شدن برخی اجراها که صرفاً نمایشی، مناسبتی و بهنوعی روایی هستند، بهعنوان تئاتر خیابانی جای تامل و تدبر است. درهرحال، حضور اینگونه جشنوارهها، گفتوگوها و تبادل نظرها، نقد و بررسیها، توسط استادان و کارشناسان و منتقدان میتواند از نکات مثبت پیرامون این رویدادها باشد.»
تئاتر خیابانی میتواند وارد چرخه اقتصادی شود
مسلم قاسمی میگوید: «بدون توجه خردمندانه و متفکرانه و جدی به نمایش خیابانی، نباید توقع تحولی چشمگیر در این گونه نمایشی داشت. لازم است اتاق فکری متشکل از کارشناسان آگاه و مسلط به دانش روز تشکیل شود که بتواند ضمن برگزاری کلاسهای آموزشی، تمام گروههای نمایشی را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد و با تمامی جشنوارههای تئاتری خیابانی بهعنوان دفتر مرکزی، ارتباطی تنگاتنگ برقرار کند.»
این هنرمند در پایان با اشاره به امکان ایجاد چرخه اقتصادی در عرصه تئاتر خیابانی، ادامه میدهد: «اگر اتاق فکر شکل بگیرد، میتواند با برگزاری جلسات مستمر با روابط عمومی سازمانها و نهادهای فرهنگی و تربیتی و کارخانجات و صنایع بزرگ و...، آنها را نسبت به حمایت مالی از تئاتر خیابانی بهعنوان هنری مردمی، مفرح و هشداردهنده، توجیه کند؛ بهطورکلی یک اتاق فکر آگاه با مدیریتی موثر که بیشترین دغدغه و فکرش تعالی این هنر باشد، میتواند اقدامات بسیاری ازایندست را انجام دهد.»