در حال بارگذاری ...
از سوی دبیر خانه منتشر شد

فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان سمنان

جشنواره تئاتر استان سمنان در نیمه دوم آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و نحوه و شرایط ثبت‌نام در سی و سومین جشنواره، ثبت اطلاعات اجرای عمومی در درگاه جامع سایت ایران تئاتر (درگاه استانی) است .

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از سمنان، نشست شورای سیاست گزاری تئاتر در خصوص برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر استان با حضور اعضای هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان  احمد مراد حقیقی، بابک صبوری، حسین نصیری و مصطفی باقرآبادی با فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امیر هوشنگ باهنر معاون هنری و سینمایی و خانم اسکندری کارشناس هنری برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان:«گفت نظر به اینکه اعتبارات اداره کل محدود بوده و برای تأمین هزینه‌های جشنواره کافی نیست لذا لازم است از مشارکت سازمان‌های دیگر برای برگزاری شایسته جشنواره کمک گرفت علی‌رغم اینکه طبق مصوبه هیئت‌مدیره انجمن نمایش مقرر گردید که جشنواره تئاتر در سال 1401 در شهرستان شاهرود برگزار گردد الویت با این شهرستان خواهد بود.»

وی افزود:«هریک از رؤسای محترم ادارات شهرستان‌های تابعه ما بتوانند معادل اعتباری که اداره کل برای برگزاری جشنواره اختصاص می‌دهد را  از دیگر سازمان‌های فرهنگی شهر خود جذب کند این رویداد بزرگ هنری در آن شهرستان برگزار خواهد شد. در غیر این صورت برگزار کردن جشنواره با کمبودها و ضعف‌های فراوان جایز نیست«.

فرشید فلاح گفت : «جشنواره تئاتر استان بر تداوم و تثبیت این جایگاه، ارتقا تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و همگرایی بیش از پیش تأکید دارد و اشاره کرد آثار نمایشی تولیدشده هنرمندانی مورد تأیید است که حداقل تعداد 5 نوبت اجرای عمومی داشته‌ و اطلاعات آثار آنها دردرگاه جامع سایت ایران تئاتر (درگاه استانی) ثبت شده باشد ، لذا از تمامی گروه‌های نمایشی درخواست می‌شود اطلاعات دقیق اجراهای خود را در این درگاه بارگذاری کنند.

در متن فراخوان این جشنواره آمده‌است:

شرایط و ضوابط مربوط به آثار و تقاضای حضور

1. در جشنواره تئاتر استانی برای معرفی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صرفاً آثار صحنه‌ای مورد داوری قرار خواهند گرفت.

۲. اولویت پذیرش آثار توسط هیئت انتخاب جشنواره با نمایش‌هایی است که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی و بهره‌گیری از شیوه‌ها، شگردها، جریانات روز تئاتر جهان تولیدشده باشد.

3. آثار بخش رقابتی صرفاً اختصاص به آثار و نمایشنامه‌های ایرانی دارد اما حضور گونه‌های مختلف نمایشی ازجمله عروسکی، فیزیکال، آیینی سنتی و ... بلامانع است.

۰۴ متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می‌توانند در بخش رقابتی جشنواره حضورداشته باشند. در صورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت هرگونه عدم شفاف‌سازی در درجه اول متوجه نویسنده و کارگردان و سپس هیئت انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می‌تواند اثر را در هر مرحله‌ای حذف نماید.

۰۵ ارائه مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال ۱۴۰۱ از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است. مسئولیت پذیرش آثار بدون کسب مجوز نویسنده، مترجم یا ناشر به عهده شورای صدور پروانه نمایش شهرستان، استان (با توجه به اجرای عمومی آثار) و دبیرخانه جشنواره است.

۶. حفظ حقوق معنوی نویسنده یا مترجم در اقلام تبلیغاتی نمایش‌ها الزامی است.

7. آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی صرفاً مختص آثار نمایشی تولیدشده هنرمندان استان که اجرای عمومی آن‌ها به انجام رسیده، خواهد بود. لذا گروه‌هایی می‌توانند در جشنواره استانی حضورداشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی ۱۴۰۰ تا دو هفته قبل از شروع جشنواره استانی ۱۴۰۱، اثر آن‌ها حداقل ۵ نوبت به اجرای عمومی رسیده باشد (در صورت عدم اجرا به علت شیوع بیماری پاندومی کرونا گروه‌ها بعد از حضور در جشنواره باید اجرای عمومی خود را به انجام برسانند)

۸. تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است. لذا در تهیه و گزارش اجراهای عمومی، لازم است مؤلفه‌ها و مشخصات کامل آثار در پرتال‌های استانی ثبت گردد.

۹. مسئولین درگاه‌های استانی ایران تئاتر ضرورت دارد با بررسی اصل پروانه اجرای نمایش یا هر روش دیگری که به‌صورت مستند و مستدل آن‌ها را از اجرای عمومی اثر مطمئن کند مبادرت به درج خبر نمایند. در صورت مغایرت اطلاعات مندرج در درگاه استانی در هر مرحله‌ای از برگزاری امکان حذف گروه نمایشی موردنظر از فرایند جشنواره وجود خواهد داشت.

10. هر کارگردان مختار است از طریق یکی از روش‌های زیر، متقاضی حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باشد. امام جشنواره تئاتر فجر صرفاً میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود.

11-1. از طریق جشنواره استانی، حضور فرآیند انتخاب نهایی برگزیدگان جشنواره‌های استانی و انتخاب برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر.

11-2. تقاضای مستقیم برای حضور در یکی از بخش‌های مختلف صحنه‌ای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با توجه به فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (که متعاقباً از سوی دبیرخانه فجر اعلام خواهد شد)

12. تمامی گروه‌های نمایشی متقاضی، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره (فرم شماره 1) را در درگاه استانی تکمیل نمایند. (از پذیرش فیزیکی درخواست‌ها پرهیز گردد)

انتخاب آثار و داوری

انتخاب آثار نمایشی با تشخیص شورای سیاست گزاری می‌تواند به دو شیوه زیر انجام شود، لذا لازم است متقاضی در فرم شماره 1 نحوه بازبینی را برای نمایش خود مشخص نماید.

1. انتخاب از طریق دیدن فیلم آثار

گروه نمایشی در حین اجراهای عمومی اقدام به ضبط اثر خودکرده و پس‌ازآن فیلم نمایش را به دبیرخانه جشنواره تئاتر استان تحویل خواهد داد.

2. انتخاب از طریق دیدن اجرا

دیدن اجرا توسط هیئت انتخاب آثار با اعلام تاریخ توسط دبیرخانه جشنواره تئاتر استان در یک محدوده زمانی خاص که متعاقباً اعلام خواهد شد.

نکات قابل‌توجه در خصوص ضبط تصویری آثار نمایشی

1. با هدف ارتقا کیفیت ضبط آثار فایلی با عنوان «راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین فیلم نمایش» در صفحه اصلی ایران تئاتر و پورتال‌های استانی بارگزاری شده است.

2. به صدابرداری اثر توجه ویژه شود. به‌عنوان‌مثال موسیقی یا افکت پایین‌تر از سطح صوتی دیالوگ‌ها باشد.

3. برای ارسال فیلم تئاتر بر روی DVD  یا فلش مموری، پیشنهاد می‌شود از فرمت MP4 استفاده شود تا هم در دستگاه‌های خانگی و هم در رایانه قابل‌مشاهده باشد.

4. در تصویربرداری با یک دوربین مونتاژ انجام نشود و نمایش در یک برداشت ضبط شود تا منعکس‌کننده رویداد کامل اجرای نمایش روی صحنه باشد.

گاه‌شمار

1. ثبت درخواست حضور در جشنواره و تکمیل فرم شماره 1 از طریق درگاه استانی تئاتر و لینک https://semnan.theater.ir/ حداکثر تا مورخ 20 مهرماه 1401

2. اعلام جدول بازبینی آثار توسط دبیرخانه جشنواره حداکثر تا 25 مهرماه 1401

3. اعلام نتایج آثار انتخاب‌شده در جشنواره توسط هیئت انتخاب حداکثر تا 10 آبان 1401

4. برگزاری جشنواره نیمه دوم آبان 1401

نحوه ثبت‌نام و تکمیل فرم درخواست (فرم شماره 1) حضور در جشنواره تئاتر استان

از اول مرداد ماه به سایت سمنان تئاتر به آدرس: https://semnan.theater.ir/ مراجعه فرمایید.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره انجمن هنرهای نمایشی استان سمنان تماس حاصل فرمایید: 33361033-023

 

فایل pdf فراخوان از پایان همین خبر قابل دریافت است

 

 




مطالب مرتبط

جدول نمایش آثار سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان اعلام شد

جدول نمایش آثار سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان اعلام شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از سمنان؛ احمد مرادی، مدیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان، از آغاز این جشنواره از چهارشنبه هفدهم آبان در سمنان خبر داد و گفت: «در سه روز برگزاری این جشنواره 13 نمایش صحنه ...

|

در راستای بررسی مشکلات تئاتر استان‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایندگان انجمن هنرهای نمایشی سمنان  دیدار کرد
در راستای بررسی مشکلات تئاتر استان‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایندگان انجمن هنرهای نمایشی سمنان دیدار کرد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای برسی جدی و گفتمان مشکلات تئاترهای استان‌ها با نماینده اعضای شورای مشورتی انجمن‌های کشور و هنرمندان و مسئولان استان سمنان دیدار کرد.

|

هنرمندان برتر سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان معرفی شدند

هنرمندان برتر سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان معرفی شدند

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان، 19 آبان سال جاری، به خط پایان رسید و هنرمندان برتر خود را شناخت و با رای هیئت داوران چهار گروه نمایش صحنه‌ای و خیابانی برای حضور در جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند.

|

نظرات کاربران