در حال بارگذاری ...
حسین نیک فرد بازیگر حاضر در بیست و سومین جشنواره تئاتر استان سمنان

جشنواره نقطه ى شروع دوباره تاتر بود

حسین نیک فرد در چندسال سابقه هنری خود در حوزه هنر و نمایش اینبار با عنوان بازیگر در نمایش رؤیای آمریکایی حضور دارد .

به گزارش تئاتر سمنان ، حسین نیک فرد چندسالی است که در تئاتر فعالیت دارد و حوزه بازیگری را از سال 99 شروع کرده است . پیش از این او در مدیریت صحنه و کارهای گارهای حضور مستمر داشته است 

گفتگو با حسین نیک فرد درباره بازی اش در نمایش «رؤیای آمریکایی» است که می‌خوانید.

درمورد نقشتان در رویای امریکایی توضیح دهید ؟ و چه چیزی باعث برقراری ارتباط شما با این نقش شد؟

کاراکتر ویلفرد مورگن هال یه وکیل درس خوانده و منظم است به عبارتى یک عصا قورت دادگى دارد که در عین حال یک طبل تو خالى و احمق است . من براى ساختن این شخصیت اول از همه از شهرام کمکـ گرفته ام و ارتباط من با مورگن هال توسط راهنمایى هاى شهرام و تمرکز  و تلاش من شکل گرفت .من سعى کردم با گوش دادن و عمل کردن به نکته هایى که شهرام میگوید ودر عین حال حضور مستمر مورگن هال در زندگى و لحظه هایم وتوجه کردن به اینکه این آدم با توجه به واقعیت هایى که راجع بهش است کى هست ، چطور حرف میزند ، چطور عصبى میشود ، چطور فخر میفروشد ، چطور آب میخورد یا لباس میپوشد چطور مینویسد یا راه میرود یا حتى چه حرکت هاى دست و پایى دارد. 
بتوانم یک مورگن هال خوب را دربیاورم . از برقرارى ارتباط حرف زدید ، نکته اى به ذهنم رسید من بیشتر با هربرت فول ارتباط برقرار میکنم و به شخصه همزادپندارى شدیدى با این کارکتر دارم ..
یک جوان ایرانى که کلا به بن بست رسیده و مهاجرت کرده ، همونطور که خیلى از ما رسیدیم و به مهاجرت فکر میکنیم .چون اینجا هیچ چیزی سرجایش نیست و شرایط و بستر براى ما مهیا نمیشود .
به نظر من هربرت فولِ این داستان اکثر ما جوان هاى ایرانى هستیم که کم آورده ایم و آنقدر آموزش هاى غلط توسط سیستم دیده ایم که شاید مهاجرت کردنمان هم غلط از آب دربیاد ..فرصت دادن به هنرمندان جوان برای رقابت در فضای جشنواره استانی تئاتر را چگونه ارزیابی می کنید؟

تشکر ویژه میکنم از بزرگان تئاتر سمنان و دست اندرکاران جشنواره که شرایط رو جورى چیدند که جوان ها در این جشنواره حاضر باشند .
ولى خب انتقادى هم از گذشته تا الان بوده و هست آن هم اینکه اینجا نمایشنامه هاى کلاسیک زنده ست و پر و بال دارد و ما باید براى بار ٢٣٥٠ اُم مکبث و رومئو و ژولیت(اگرچه تا جایى که اطلاع دارم این دو نمایش هم اینجا اجرا نشده است) را ببینیم در حالى که اصلا و ابدا بستر براى آن هایى که قصد دارند تئاترهایى با فضاى آوانگارد و رئالیستى اجرا کنند فراهم نیست 
و این سبک در سمنان از قدیم با یک گارد مواجه است .. امیدوارم فضا براى اجرا و پر و بال گرفتن همه نوع تئاترى فراهم باشد .
برگزاری جشنواره استانی تئاتر تا چه اندازه می تواند در رونق مجدد تئاتر در استان سمنان موثر باشد؟

 همانطور که دیدیم جمعیت خیلى خیلى زیادى براى تماشاى تک اجراهاى جشنواره اىِ نمایش ها آمده بودند و استقبال خوبى شده بود .شهرى که جوان هاى زیاد و مستعدى در هنر دارد 
قطعا از بازگشایى سالن هاى تئاتر و فراهم کردن بسترى برای کار هنرى استقبال میکند و به نظرم این جشنواره نقطه ى شروع دوباره تئاتر بود .همه امیدواریم که بعد از این بیمارى منحوس 
برگردیم ، کار کنیم ، لذت ببریم از تمرین و صحنه تا دوباره برسیم به رونق تئاتر و ارائه ى کارهایى که حرفى براى گفتن دارند و حتى براى ثانیه اى مخاطب را به فکر فرو میبرند که به این واسطه جامعه هنرى شهر هم لذت خواهند برد 
برگزاری کارگاههای تخصصی هنرهای نمایشی و جلسات نقد و بررسی  را تا چه حد مفید می دانید؟

من و شهرام آذرمهر از دنبال کننده گان شدید این داستان هستیم ، به نظر ما مهمترین چیز در هنر دُگم نبودن و شنیدن و یادگیرى هست ما بر این عقیده هستیم که همیشه هنرجو هستیم و در حال یادگیرى و باید بیشتر و بیشتر بشنویم ، بخوانیم و یاد بگیریم .امیدوارم که این دیدگاه براى همه پیش بیاد و جلسات نقد و بررسى داشته باشیم همه حرف هاى هم رابشنویم
احترام بگذاریم تا همه ى ما کارهاى فاخر در همه ى سبک ها و بخش ها ارائه بدهیم و شاهد کارهاى جدید از نظر فرم و محتوا باشیم ..

به نظر شما مهم ترین مسئله ای که یک بازیگر برای ایفای موفق نقش خود باید مد نظر قرار دهد چیست؟

چیزى که به نظر منِ هنرجو باید تمام بازیگرها انجام دهند ؛استفاده توام از متد اکتینگ و شیوه استانیسلاوسکى .زندگى کردن با نقش و فراهم کردن موقعیت هاى نمایش در زندگى عادى 
تا بتوانى با وام گرفتن از حس هاى خودت و تصویر کردن حسى از اتفاقى مشابه در زندگى واقعى آن حس را با شکل درست به کاراکتر اهدا کنى و فرم هاى آن شخصیت را خلق کنى ..
حضور مداوم نقش در روزهایت و زندگى عادی از روز اول تمرینات تا روز اجرا 

در پایان اگر نکته خاصی در مورد برگزاری جشنواره به نظرتان می رسد بیان کنید؟

تشکر میکنم از انجمن نمایش سمنان و برگزار کنندگان این جشنواره که بعد از سه سال جشنواره اى ترتیب دادند تا تشنگان صحنه سیراب بشوند و لذت ببرند و تشکر کنم از تمام کسانى که ما را دیدند و با نظرات پر مهر و مثبت شان جایزه واقعى و اصلى را به ما دادند و تشکر کنم از داوران محترم  که در دومین جشنواره من و شهرام ما را براى سومین و چهارمین بار 
به بالا رفتن از پله ها و تعظیم در برابر جامعه هنرى دعوت کردند و همچنین تشکر ویژه اى کنم از شهرام آذرمهر عزیزم و الناز ابراهیمى به خاطر صبر و همراهى و از برادرانم معراج عمید و سهراب مرادى حقیقى مشاور بسیار دوس داشتنى و کار بلدمان که کمکـ ها و راهنمایى هاى آن ها نقش بسیار به سزایى در اجراى ما داشت .
 




مطالب مرتبط

در راستای بررسی مشکلات تئاتر استان‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایندگان انجمن هنرهای نمایشی سمنان  دیدار کرد
در راستای بررسی مشکلات تئاتر استان‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایندگان انجمن هنرهای نمایشی سمنان دیدار کرد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای برسی جدی و گفتمان مشکلات تئاترهای استان‌ها با نماینده اعضای شورای مشورتی انجمن‌های کشور و هنرمندان و مسئولان استان سمنان دیدار کرد.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد
گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد

مسلم قاسمی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)، بر این باور است که بدون توجه متفکرانه نباید توقع تحولی چشمگیر در این‌ گونه نمایشی داشت و لازم است اتاق فکری متشکل از کارشناسان آگاه و مسلط به دانش روز تشکیل شود تا ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی، تمام ...

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی مطرح کرد:

زیرساخت‌های نمایشی سمنان نیازمند توجه و تقویت است
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی مطرح کرد:

زیرساخت‌های نمایشی سمنان نیازمند توجه و تقویت است

اسرافیل فرج اللهی، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی کشور در حاشیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم در سمنان، با توجه به توانایی هنرمندان سمنان بر لزوم تقویت زیرساخت‌های نمایشی این استان تاکید کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

رامین علیزاده: جشنواره منطقه‌ای فرصتی برای همفکری و وحدت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

رامین علیزاده: جشنواره منطقه‌ای فرصتی برای همفکری و وحدت است

رامین علیزاده نویسنده و کارگردان نمایش «راز گل ژنتیک و قصه های مثله شده» بر این باور است که جشنواره تئاتر منطقه‌ای فرصتی است تا با هنرمندان استانهای دیگر تعامل و همفکری داشته و اختلاف نظرها نیز در محیط وحدت و کنارهم بودن اتفاق بیافتد.

|

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان مطرح کرد

رضا صباغیان: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای آگاهی بخش است
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان مطرح کرد

رضا صباغیان: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای آگاهی بخش است

رضا صباغیان؛ رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان جشنواره‌های منطقه‌ای را آگاهی بخش و پویا دانست که برای هنرمندان استان‌ها که خارج از مرکز به هنر تئاتر مشغول هستند از جشنواره فجر ارزشمندتر است.

|

نظرات کاربران