در حال بارگذاری ...

«آزمون فریدون» به جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی راه یافت

مجلس شبیه خوانی «آزمون فریدون» توسط گروه شبیه خوانی متوسلین به حضرت علی اکبر (ع) شهرستان گرمسار استان سمنان به سرپرستی و کارگردانی علی عزیزی به نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی راه پیدا کرد.

به گزارش تئاتر سمنان ،علی عزیزی نویسنده و کارگردان شبیه خوانی «آزمون فریدون» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، ضمن اشاره به اینکه گروه شبیه خوانی متوسلین به حضرت علی اکبر (ع) گرمسار از سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی تا نوزدهمین دوره از این جشنواره حضور داشته است، گفت: مجلس شبیه خوانی «آزمون فریدون» چهارشنبه پنجم تیر ۹۸ در فرهنگسرای تابان گرمسار به روی صحنه رفت و پس از بازبینی فیلم این شبیه خوانی توسط دبیرخانه جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی سنتی این اثر به همراه هفت اثر نمایشی دیگر به این جشنواره راه یافت.

مجلس شبیه خوانی «آزمون فریدون» اقتباسی آزاد از داستان شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در آن تقسیم حکومت جهان بین فرزندان فریدون با داستانی حماسی جنبه معنوی آن را نیز مد نظر قرار داده است، در این اثر آیینی سنتی، برخی از هنرمندان برجسته و پیشکسوت شبیه خوانی کشور و همچنین تعدادی از هنرمندان جوان شهرستان گرمسار به ایفای نقش می پردازند.

گروه شبیه خوانی متوسلین به حضرت علی اکبر (ع) شهرستان گرمسار، با تکیه بر ظرفیت بومی جوانان شهرستان گرمسار، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۴ آغاز کرد و تاکنون موفق به کسب رتبه‌ها و جایزه های متعدد در جشنواره‌ها و سوگواره‌های استانی و سراسری شده است.

مرتضی صفاریان، علی عزیزی، حسن خصالی، امیرحسین قاسمی، مهدی اعرابی، کامران زرین کفش و مرتضی درویشی، از شبیه خوانان این مجلس هستند و اجرای موسیقی این اثر هنری را حمید فرخی، رضا زرنوشه فراهانی و امید تیمار بر عهده دارند.

نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی سنتی مرداد ۹۸ بین عیدهای قربان و غدیر در تئاتر شهر تهران برگزار می‌شود.

علی عزیزی، هنرمند نویسنده و کارگردان گرمساری، سال گذشته نیز جایزه بهترین متن، برای نمایش آیینی سنتی «کینِ ایرج» را کسب کرده بود، وی علاوه بر تعزیه خوانی از سازندگان پویانمایی مطرح کشور است که از معروف ترین آثار پویانمایی وی می‌توان به «پروانگی» اشاره کرد.




مطالب مرتبط

در راستای بررسی مشکلات تئاتر استان‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایندگان انجمن هنرهای نمایشی سمنان  دیدار کرد
در راستای بررسی مشکلات تئاتر استان‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایندگان انجمن هنرهای نمایشی سمنان دیدار کرد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای برسی جدی و گفتمان مشکلات تئاترهای استان‌ها با نماینده اعضای شورای مشورتی انجمن‌های کشور و هنرمندان و مسئولان استان سمنان دیدار کرد.

|

نمایش «شیش و بش» در شاهرود روی صحنه رفت

نمایش «شیش و بش» در شاهرود روی صحنه رفت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در سمنان،  نمایش «شیش و بش» اثری از گروه نمایشی بازی به طراحی و کارگردانی سولماز ندایی، از ۱۴ الی ۲۷دی 1402ساعت ۱۸:۳۰ در تالار بهمن فرهنگسرای مهر  شهرستان شاهرود درحال اجرا است ...

|

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

زیرساخت‌های تئاتری در دست ساخت، تا سال آینده تکمیل خواهند شد
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

زیرساخت‌های تئاتری در دست ساخت، تا سال آینده تکمیل خواهند شد

محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه حضور در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم، از تجهیز و تکمیل زیرساخت‌های نمایشی استان‌ها در سال آینده خبر داد.

|

مهدی رحیمیان درگذشت

مهدی رحیمیان درگذشت

مهدی رحیمیان، بازیگر و کارگردان تئاتر، صبح امروز در سن 83 سالگی، در بیمارستان چشم از جهان فروبست.

|

نظرات کاربران